کردستان در چهلم جان باخته گان کرد، خاموش می شود

درحالی که بیش از 38 روز از اعدام پنج زندانی سیاسی ـ عقیدتی در زندان اوین تهران میگذرد، مقامات حکومتی تا این لحظه حاضر به استرداد جنازه اعدام شدگان به خانواده ها نشده اند.در چنین شرایطی فعالان کُرد در آستانه ی چهلم این اعدامها، به پاس احترام به شهدای 19 اردیبهشت ماه پیشنهاد کرده اند مردم کردستان در دومین حرکت مدنی خود در طول یک ماه گذشته، روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه، در ساعت 10 شب به مدت پنج دقیقه لامپ های منازلشان را خاموش کنند. پیشنهادی که با حمایت مادر فرزاد کمانگر و برخی از احزاب سیاسی و گروه های مدنی کردستان روبرو شده است. همسر فرهاد وکیلی و یکی از بستگان شیرین علم هولی نیز در مصاحبه با "روز" حمایت خود را از این حرکت مدنی اعلام کردند.
5 دقیقه خاموشی
جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران کُرد طی بیانیه ای به پاس احترام شهدای 19 اردیبهشت و همچنین اعتراض به ادامه اعدامهای سیاسی در ایران، از مردم کردستان خواستند روز پنج شنبه 26 خرداد به مدت پنج دقیقه چراغ های منازل خود را خاموش کنند.
در این بیانیه با اشاره به خوداری مقامات حکومتی از استرداد جنازه ی اعدام شدگان به خانواده های داغدار و دفن پنهانی آنها در محلی نا معلوم آمده است: "مقامات جمهوری اسلامی علیرغم اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی در 19 اردیبهشت ماه، در اقدامی ناجوانمردانه از استرداد جنازه‌ها به خانواده های داغدار خودداری و اعلام نموده اند که جنازه‌ها را در مکانی نامعلوم دفن شده اند. علیرغم اعتصاب عمومی در کردستان و اعتراض بسیار وسیع ایرانیان در سرتاسر جهان، جمهوری اسلامی کماکان به سرکوب مخالفین و پایمال کردن حقوق بشر مشغول است."
نویسندگان این بیانیه، در ادامه با طرح پیشنهاد خاموشی چراغ ها در ساعت ده شب روز 26 خرداد، از مردم کردستان خواسته اند با این اقدام خود "یاد و خاطره پنج ستاره درخشان راه آزادی در ایران" را گرامی داشته و جلوه‌ای تازه در همبستگی و اعتراض همگانی از خود به نمایش بگذارند.
در پی این بیانیه، سلطنه رضائی مادر فرزاد کمانگر، معلم کُرد و یکی از پنج زندانی اعدام شده 19 اردیبهشت، طی مصاحبه ای با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اشاره به خودداری مقامات حکومتی از استرداد اجساد فرزندانشان گفت: "در طی چند روز گذشته تعدادی از فعالین مدنی که به خانه مان آمدند، اعلام کردند آنان تصمیم دارند شب چهلم جاویدنامان ( پنج شنبه ساعت 10 شب ) به پاس احترام به روح پاک پنج پروانه راه آزادی و همچنین اعلام نارضایتی از اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی و درخواست توقف این جنایتها لامپ های منازلشان را به مدت 5 دقیقه خاموش می کنند، من هم پیشنهاد آن را مناسب دیدم و از این حرکت حمایت می کنم".
منبع: روز آنلاین

1 نظرات:

مسعود گفت...

درود به غیرت دلیر مردان و شیر زنان کردستان که این ارداه قوی و این اتحاد فوق العاده را در دادخواهی جانباختگانشان دارند. مردم سایر شهرها تا زمانی که دنبال مفتخواران و مزدوران اصلاحاتچی هستند و موسوی مرتب بیانیه میده و خود را به مردم سنجاق میکنه و مردم هم قبولش میکنن به هیچ جا نمیرسن.

پیروز باشی. پاینده ایران

ارسال یک نظر

نه بر حسين بلكه بايد بر مذهبي گريست كه عالمانش پاره شدن عكس مردگان را وقيح تر از دريده شدن سينه زندگان مي دانند!